Minulla oli viikonloppuna mahdollisuus
osallistua kirtaniin, eli olla mukana laulamassa livesäestettyjä mantroja. Ihan
kivaa, noin periaatteessa, ja oli se käytännössäkin. Huomasin vaan uudestaan ja
uudestaan kaipaavani kundaliinijoogan mantroja, sillä kirtanissa mantrasimme enempi
hathajoogaperinteeseen kuuluvia mantroja. Ja jostain syystä ne eivät
puhutelleet minua ollenkaan. Jotenkin ne tuntuivat myös… meluisilta. Se on
paras sana, jonka pystyn keksimään tähän yhteyteen.
Mantrojen ero voi hyvin johtua
kielestä. Kirtanin mantrat olivat sanskritinkielisiä, kun taas kundaliinijoogan
mantrat ovat pääosin gurmukhia. En tunne kumpaakaan kieltä niin hyvin, että
osasin niiden eroista tai yhtäläisyyksistä sanoa juuri mitään, joten parempi
olla sanomatta siitä sen enempää. Joka tapauksessa voi olla, että kokemukseni
johtuu kielten eroista. Toisaalta esimerkiksi kundaliinijoogan sadhana-mantroissa
on yksi sanskritinkielinen mantra, Wah Jantee, Kaar Jantee, Jag Duut Patee,
Adek it Wahaa, Brahmaadeh Treysha Guru, It Wahe Guru, eikä se kuulosta minun
korvaani ollenkaan niin meluisalta kuin kirtanissa lauletut mantrat. Mietin,
että onko kyse kuitenkin siitä, että kundaliinijoogamestari Yogi Bhajan on
valinnut kundaliinijoogaan juuri parhaat tai ainakin toimivimmat mantrat. Niin muistan jostakin
lukeneeni. Häneltä kysyttiin, miksi kundaliinijoogassa käytetään monia sikhien
pyhistä kirjoituksista napattuja mantroja. Yogi Bhajan vastasi, että hän on
valinnut juuri ne mantrat, koska ne toimivat. Ihan sama mistä ne ovat peräisin,
kunhan ne vaan toimivat.
Vertailimme toisen
kundaliinijoogaopettajan kanssa kokemuksiamme kirtanista. Hän oli kanssani
hyvinkin samoilla linjoilla mantrojen suhteen. Hän kuvasi eroa jotenkin niin,
että kundaliinijoogan mantrat menevät suoraan läpi, sydämeen asti, mitä taas
kirtanissa laulamamme mantrat eivät tuntuneet tekevän. Aika kummallinen juttu.
Kokeekohan joku mantrat juuri päinvastoin? Niin, että kirtanissa laulamamme
mantrat puhuttelevat, mutta kundaliinijoogan mantrat eivät? Luultavasti.