tiistai 20. elokuuta 2013

Saivartelua



Minulla oli viime viikolla aivan mahtava tilaisuus syödä lounasta yhdessä tutkijan kanssa, joka on kirjoittanut paljon joogasta, ja perehtynyt aiheeseen. En tiedä onko hän koskaan itse tehnyt ensimmäistäkään joogaharjoitusta, eikä sillä ole väliä. Hänellä on kuitenkin valtava tietämys varsinkin joogan historiasta Intiassa ja muuallakin maailmassa, sekä joogan yhteydestä uskontoihin. Meillä oli valtavan antoisa keskustelu, ja hän avarsi omaa näkemystäni joogan historiasta moneen suuntaan.

Olin aiemmin lukenut kyseisen tutkijan useita tekstejä, ja vähän ärsyyntynyt siitä tavasta, jolla hän yksinkertaistaa asioita. Hän kirjoittaa esimerkiksi näin: ”Hindulaisuuteen perustuvista kulttuurin muodoista länsimaissa tunnetuimpia on jooga. Jooganharjoittajien keskuudessa kuitenkin ajatellaan usein, että jooga ei ole uskonto lainkaan, eikä sitä ainakaan mielletä millään tavoin ’hindulaiseksi’. Joogan suhde uskontoon on kuitenkin kompleksisempi kuin joogapiireissä yleisesti ajatellaan. Siksi tässä yhteydessä on syytä käsitellä kysymystä vähän laajemmin. Joogaliikkeet ovat historiallisesti syntyneet hindulaisen kulttuurin vaikutuspiirissä ja siitä ammentaen, mikä on tutkimuksessa täysin kiistatonta. Tämä toteamus ei vielä ota kantaa modernien joogamuotojen uskonnollisuuteen, joka vaihtelee liikkeestä toiseen.” Suora lainaus on siis kirjasta Uskonnot Suomessa 2008.

Mikä edellisessä lainauksessa närästää on se, että kirjoittaja vetää aika ison yhtäläisyysmerkin historiallisen joogan ja hindulaisuuden väliin. Meidän keskustelussamme hän kuitenkin selitti vallan mainiosti, kuinka jooga on ollut osa laajaa ja yleistä kulttuuria, ja sitä on harjoitettu useiden eri uskontokuntien toimesta. Hän ei juurikaan tuntenut kundaliinijoogan perinnettä, mutta minä tietenkin osasin kertoa, että kundaliinijoogaa ovat harjoittaneet nimenomaan sikhit. Kundaliinijooga on kulkenut käsi kädessä sikhiläisyyden kanssa pikemminkin kuin hindulaisuuden kanssa, vaikka vaikutteita on varmasti otettu ja saatu. Tietenkin voidaan ajatella, että sikhiläisyys on yksi hindulaisuuden muoto, niin kuin jotkut hindut saattavat ajatella. Mutta jos sikheiltä kysytään, he ovat asiasta eri mieltä.

Kaiken tämän kirjoitettuani haluan vielä todeta, ettei asialla oikeastaan ole mitään merkitystä. Historia on mitä se on, ja me elämme tässä hetkessä. Jooga on mitä se on, uskonto se ei missään nimessä ole, mutta sillä on omat, historialliset kytköksensä uskontoihin. Kuitenkin minussa herää helposti akateeminen saivartelija, joka haluaa tietää ja ymmärtää tällaisia(kin) asioita. Ja vieläpä keskustella niistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti