Oletko lukenut Sinikka Nopolan kirjan
Ei tehrä tästä ny numeroo? Jos olet, tiedät kuinka vaatimattomasti hämäläiset
käyttäytyvät. Eila ja Rampe toistelevat kilvan, ettei heidän kummankaan ole
ikäissään tarvinnu vaivata ihmisiä. Ja etelänmatkasta raportoiva hämäläismies
analysoi tilanteen näin: ”Meitin jääkaappi kai sulaa yäaikaan, kun aamusin on
aina lätäkkö lattialla. Emännän miälestä meirän pitäs mennä valittaan, mutta
mää oon sitä miältä, että ei kai me ny näin piänestä. Mää sanoin emännälle,
että se on sulle hyvää aamuvoimistelua, kun luuttuat sen lattian joka aamu. Kyä
se on paree siivota itte, ei näihin etelän siivoojiin kannata luattaa. Ne
jättää lattian kuitenkin pualimäräks ja sitten siinä rupee kaikenmaailman
homesiänet pesiin.” Ja kun on puhe likan ammatinvalinnasta, etenee juttu näin: ”Kummitätinsä
suasitteli kauppaopistoo, mutta me sanottiin, ettei meitin likalla oo
erikoisempaa lukupäätä. Leipään kiinni vaan”. Ja: ”Nysse pääsi yliopistoon. Se
oli kai vähä ninkun sattuma, sille alalle ei ollu paljo pyrkijöitä.” Ja
edelleen: ”Nysse väitteli. Sen ala on varmaan semmonen, että siinä pääsee
helposti väitteleen, ei oo tunkosta. Mutta eihän nykymaailmassa mitään töitä
saa, vaikka ois tohtori.” Nämä jutut voivat vaikuttaa jotenkin huvittavilta,
mutta kun ne kuulostavat tismalleen samalta kuin omien vanhempien jutut, alkaa
kirjaa lukiessa selkäpiitä karmia.
Yksi keskeinen elämänasenne, jonka
olen kotoani saanut, on se, ettei toisia ihmisiä saa vaivata. Heitä ei saa
häiritä, eikä heidän aikaansa saa viedä millään tavalla. Tässä elämäni vaiheessa
olen asiasta jo hyvinkin eri mieltä, mutta luulen, että jotakin
primaariperheeni asenteesta on jäänyt takaraivooni muhimaan. Ja ehkä juuri
siksi minua puhutteli erityisellä tavalla eilisessä Jagdeep Singhin työpajassa
se, mitä hän sanoi opettajista ja muista esikuvaihmisistä.
Tunnistan hyvin itsessäni sen, että
puuhailen asioita yksin kotona, enkä halua jakaa omia pyrkimyksiäni muiden
kanssa ennen kuin olen omasta mielestäni tarpeeksi hyvä. Kuvittelen voivani
harjoitella itsekseni, ja sitten näyttää taitoni koko maailmalle, tadaa. En
halua häiritä muita, kysyä neuvoa ja opastusta. Mutta juuri niin Jagdeep
kehotti tekemään: hakeutumaan sellaisen ihmisen luo, jonka kaltaiseksi haluat
tulla. Jos haluat miljonääriksi, etsi käsiisi miljonääri. Jos haluat huippuviulistiksi,
etsiydy parhaan mahdollisen viulistin luo. Ja niin edelleen. Ja jos käyt joogatunneilla,
älä vain tule tunnille, tee harjoitusta ja lähde kotiin. Sen sijaan hakeudu
puheisiin joogaopettajasi kanssa, kysele häneltä ja vaikka vaan istu hänen kanssaan
teellä, sillä hänellä on paljon jaettavaa. Ja sama juttu muiden esikuvaihmisten
kanssa; jos hakeudut miljonäärin luo, voit toki kysellä häneltä miten tulla
miljonääriksi. Mutta ei sinun välttämättä tarvitse, sillä miljonääriys tarttuu
myös muilla tavoin. Ja siksi ei riitä, että luet kirjan Miten tulla
miljonääriksi. Kirjan välityksellä vain ylös kirjoitettu tieto välittyy, mutta
ei muu miljonääriyteen liittyvä oleminen.
Kundaliinijoogaperinteeseen kuuluu
healing-menetelmä, jonka nimi on Sat Nam Rasayan. Kun kundaliinijoogamestari
Yogi Bhajan siirsi tämän menetelmän perinnettä Sat Nam Rasayan –mestari Guru
Dev Singhille, tapahtui se hiljaisuuden kautta. Ei sanoja, vain hiljaisuutta.
Ja kun Guru Dev oivalsi tietoisuutensa muutoksen kautta mistä oli kyse, ei
hänen tarvinnut sanoa mitään. Hän tiesi, ja hän tiesi että myös Yogi Bhajan
tiesi että hän tiesi.
Minä olen aina vierastanut niiden luo
hakeutumista, joita pidän opettajinani. En halua olla vaivaksi, miksi he minuun
aikaansa käyttäisivät. Onneksi kundaliinijoogaopettajani ovat onnistuneet
muutamalla ystävällisellä sanalla saamaan minut hakeutumaan heidän seuraansa
ihan luontevasti. Jagdeepin sanat saivat minut vakuuttuneeksi siitä, että minun
pitäisi tunkea itseni vielä moneen, moneen paikkaan ja monien eri ihmisten luo.
Istumaan heidän jalkojensa juureen, ainakin noin kuvainnollisesti, vaikka
minulla ei olisi oikeita sanoja ja kysymyksiä valmiiksi mietittynä. Huh, se
kuulostaa itseni ylittämiseltä vielä moneen kertaan, siis se, mikä voi toisille
olla ihan helppoa ja luontevaa. Ensimmäinen tilaisuus voi olla lähempänä kuin
arvaankaan.