Niin vain tuli aika lähteä jo ajat
sitten suunnitellulle ja varatulle matkalle itäiseen Suomeen. Kaikki alkoi
sunnuntaina niin, että hankkiuduimme polkupyörinemme VR:n palveluja hyödyntäen
Mikkeliin.
Maanantai 21.7. Mikkeli–Savitaipale
83 km
Vähän hirvitti etukäteen, sillä 80
kilometrin polkeminen ei ole minulle mikään kaakunpala. Toisaalta, olen
polkenut pidempiäkin matkoja, joten tiesin tästäkin selviäväni. Joten ei muuta
kuin matkaan. Päivä oli lämmin, pyöräilyyn ehkä turhankin paahteinen, ja maasto
mäkistä. Koko päiväetapin kruunasi noin 10 kilometrin hiekkatieosuus. Pyrimme
välttämään isoja teitä, joilla kulkee paljon rekkoja, ja siksi valitsimme
sivutien. Hiekkatieosuus vaan oli tosi, tosi raskas, ja näin jälkeenpäin
ajatellen päätie olisi voinut olla parempi vaihtoehto. Ainakin se olisi voinut
olla nopeampi.
Aloin olla jo melko väsynyt, kun
hiekkatie alkoi, ja siksi mieliala ei enää ollut erityisen korkealla. Tie
mukaili maaston muotoja niin, että jokaista jyrkkää alamäkeä seurasi jyrkkä
ylämäki. Tasaista ei ollut. Etenimme niin, että laskimme alamäen kieli keskellä
suuta. Ja alamäen jälkeen talutimme ylämäen, sillä minä en olisi niitä ylös
päässyt, tai jos olisinkin, olisi ylös ajaminen ollut tosi paljon raskaampaa
kuin taluttaminen. Eli alamäki ajaen, ylämäki kävellen, alamäki ajaen, ja niin
edelleen. Sitä 10 kilometriä. Aurinko porotti, ja suuret paarmat kiersivät
ympärillämme. Jos totta puhutaan, meinasi minulta loppua usko siihen, että
koskaan pääsemme perille. Mutta niin vain pääsimme.
Savitaipaleella meillä oli varattuna
huone Olkkolan hovista. Suihkun jälkeen alkoi taas elämä voittaa, ja ilta
Piilipuun terassilla hyvän ruuan ja Olkkolan hovissa tapaamamme
pyöräilijäpariskunnan kanssa oli kertakaikkisen mukava.
Tiistai 22.7.
Savitaipale–Lappeenranta 45 km
Valitsimme reitin, joka kulki
Taipalsaaren kautta, ja se olikin tosi mukava etappi. Tasaista! Ei pahoja
mäkiä! Mieleen alkoi taas muistua, mikä pyöräilyssä on niin kivaa. Kaunis
suomalainen kesämaisema, jonka keskellä pyörä rullaa eteenpäin kuin omia
aikojaan. Hiljaista, vain silloin tällöin joku muukin tiellä kulkija.
Takareisissä tuntui vielä edellisen
päivän ylämäet, mutta päivämatka oli sen verran lyhyt, että se kävi hyvästä
verryttelystä. Lappeenranta oli mäkinen kaupunki täynnä kesäihmisiä ja auringonpaistetta.
Keskiviikko 23.7. Lappeenranta–Imatra
42 km
Lojuimme aamiaisen jälkeen
huoneessamme, jotta emme olisi liian aikaisin Imatralla. Itse asiassa meillä
kävi joka paikassa hyvä tuuri, ja saimme huoneen heti, vaikka olimme vähän
liian aikaisin majapaikoissamme.
Imatraa kohti suhteellisen tasainen
maasto jatkui, ja ympärillämme pörräsi kauniita sudenkorentoja. Ihanaa, ihanaa!
Perillä meitä odotti todellinen helmi, Imatran Valtionhotelli. Harvoin ihminen
pääsee asustelemaan niin kauniissa jugendlinnassa, ja vielä kaksi yötä.
Torstai 24.7.
Imatra–Ruokolahti–Imatra 42 km
Viimeisenä pyöräilypäivänä saatoimme
jättää pyörien sivulaukut ja omaisuutemme hotelliin, ja ajella kevyellä
kuormalla. Reitti vei Vuoksen vartta Ruokolahdelle, ja sieltä vähän eri tietä
takaisin Imatralle. Vuoksi oli kaunis. Vuoksenniska viehättävä pieni kylä, joka
vaikutti ihan elinvoimaiselta, toisin kuin lukemattomat muut kylät joihin
pyöräillessä törmää. Syy on ilmeisesti Stora Ensin Kaukopään tehtaan. Ajoimme
sen ohi, ja voi hyvä tavaton miten surrealistiselta valtava tehdaskompleksi
keskellä kauneinta järvimaisemaa näytti. Ihan niin kuin jokin järjettömän
kokoinen avaruusalus olisi laskeutunut järven rantaan.
Imatralle palaillessamme tajusin,
kuinka idässä olimme. Tien vieressä oli kyltti, joka kertoi, että Imatran
rajanylityspaikkaan on matkaa 9 kilometriä, ja Svetogorskiin 10 kilometriä.
Huh!
Perjantaina antauduimme jälleen VR:n
kuljetettavaksi, ja palasimme kotiin. Kaikin puolin onnistunut ja kiva matka,
ja kasvisruokaa löytyi helposti joka paikasta.