Olin jo
illalla pakannut reppuun kaiken tarpeellisen sadhanan vetämistä varten, kun
puhelimeeni tuli viesti vapaaehtoiselta sadhanan vetäjältä. Oikein mukavaa,
mielelläni purin repun keveämmäksi. Samalla mietin, miten erilainen
suhtautuminen aikaan ja orientoituminen tekemiseen meillä on. Minä suunnittelen
mielelläni hyvissä ajoin tekemiseni, ja kerron myös muille ohjelmastani siltä
osin, kuin ne muiden elämään vaikuttavat. Silti väitän, että minulta onnistuu
tarvittaessa myös suunnitelmien muuttaminen lyhyelläkin varoitusajalla.
Onnistuu, mutta mielelläni tiedän muutokset hyvissä ajoin.
Sitten taas
toisen tyyppiset ihmiset eivät voi tänään tietää mitä he huomenna tekevät. He
kieltäytyvät suunnittelemasta, koska haluavat elää hetkessä. Tai niin minä ainakin
kuvittelen. Sitä en oikein ymmärrä, miten he onnistuvat pitämään kalenterinsa
ja aikataulunsa sellaisessa tilassa, joka mahdollistaa hetkessä haahuilun.
Sadhanan
vetämiseen on olemassa ihan selvät ohjeet. Jokainen, joka on opiskellut
kundaliinijoogaopettajaksi, on oletettavasti ohjeet lukenut – ainakin olisi
pitänyt. Sisäistäminen voi olla toinen juttu. Ohjeissa sanotaan selvästi, että
jos sadhanan vetäjä soittaa musiikkia fyysisen harjoituksen jälkeen,
rentoutumisen aikana, musiikin on soitava hiljaa. Ymmärrän ihan kauhean hyvin
miksi. Aamulla koko ympäröivä maailma on vielä hiljainen ja aistit hyvin
terävät, joten muussa tilanteessa ihan normaalivoimakkuudella soiva musiikki
kuulostaa kovalta. Ja se häiritsee. Joskus olen jotakuta sadhanan vetäjää
pyytänyt laittamaan musiikkia rentoutumisen ajaksi pienemmälle, jolloin olen
saanut vastaukseksi hämmentyneen toteamuksen: ”Ai jaa!”, ja vähän vähemmän
volyymia. Yleensä en jaksa sanoa mitään, ja tyydyn vain kiukuttelemaan itsekseni.
Siinä se rentoutuminen meneekin äkkiä ohi, kaikkea muuta tehden kuin
rentoutuen.
Sanotaan nyt
vielä sekin, että on tilanteita, joissa kundaliinijoogamusiikkia voi ja
ehkä jopa pitääkin soittaa ihan reippaalla voimakkuudella. Mutta sensitiivisyys
sen suhteen, koska laitetaan nupit kaakkoon ja koska ei, pitäisi olla
jokaisella opettajalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti