Kehoista järjestysnumeroltaan
ensimmäinen on sielukeho. Ja tähän meinasi heti tyssätä tämänkertainen postaus,
kun en tiennytkään että onko sielukeho ja sielu sama vai eri asia. Lueskelin
kirjallisuutta, ja minusta ne kyllä vaikuttavat ihan samalta asialta. Tai kun
sielusta puhutaan kymmenen kehon kautta, siinä voi olla jokin vivahde tai
näkökulma, jota muutoin sielusta puhuttaessa ei välttämättä ole, mutta muutoin
ne ovat periaatteessa samoja asioita. Näin minä asian ymmärrän.
Sielu on ihmisen jonkinlainen
ydinkokemus omasta hengestään ja henkisyydestään, sekä siitä äärettömyydestä
joka meissä kaikissa on. Vähän hankala ajatus, jota minä yleensä konkretisoin
ajattelemalla sielun äärettömäksi rakkaudeksi tai valoksi meidän kaikkien
sisällä. Meidät on tarkoitettu rakastamaan ja säteilemään sielumme loputonta
valoa ympärillemme. Mutta usein vaan käy niin, että sielun valo peittyy kaiken
sen taakse ja alle, mitä me kasaamme itsemme suojaksi, itsemme ja maailman
väliin. Voi olla että lopulta valo ei juurikaan pilkahtele ympärille. Ja jooga
on yksi keino, jolla sitä kuorta voi raaputella kuin ässäarvan pintaa, niin
että pieniä ja lopulta vähän suurempiakin valonpilkahduksia alkaa taas kajastaa
sisuksistamme. Tai siis sielustamme.
Minulle on aina, tai siis niin kauan
kuin olen asiasta ollut kiinnostunut, ollut jotenkin itsestään selvää ja
loogista, että meidän vierailumme tässä fyysisessä olomuodossa ja maan päällä
ei voi olla kertaluonteinen kokemus. Joogisen ajattelun mukaan se onkin juuri
sielu, joka palaa tähän fyysiseen elämään niin monta kertaa kuin
tarkoituksenmukaista on. Tämä voi olla se kohta, jossa joidenkin ihmisten
uskonnollinen vakaumus ja jooginen filosofia törmäävät, ja ymmärrän hyvin että
kaikki eivät ole samaa mieltä.
Kundaliinijoogisen ajattelun mukaan
sielu, joka on tulossa takaisin maan päälle uuteen elämään, siirtyy asustelemaan
sikiöön joka on 120 päivän ikäinen. Toisin sanoen kun hedelmöittymisestä on
kulunut 120 päivää, aiemmin enemmän sikiön ja tulevan äidin luona vierailulla
pistäytynyt sielu asettuu pysyvästi taloksi siihen materiaaliseen kehoon, jonka
äiti myöhemmin synnyttää. Vastaavasti kuoleman hetkellä, kun praaninen keho on
lopettanut hommansa, hienovarainen keho kuljettaa sielun pois fyysisestä
kehosta. Sielu ja hienovarainen keho ovat monimutkaisella tavalla yhteydessä
keskenään, ja juuri hienovarainen keho toimii jonkinlaisena kapselina, joka
sielua kuljettaa.
Hienovarainen keho on meidän yhdeksäs
keho. Se auttaa meitä näkemään kaiken näkyvän ja konkreettisen taakse, niihin
asioihin jotka eivät ole aistein havaittavissa. Kun hienovarainen keho on
vahva, elämässä ei ole mysteerejä. Toisaalta jos hienovarainen keho on heikko,
ihminen on naiivi ja helposti höynäytettävissä.
Tulipas pitkä kirjoitus. Mutta nämä
ovat isoja asioita, joita ei voi ihan muutamalla rivillä kuitata. Eikä aihe
tainnut siltikään vielä tulla käsitellyksi ihan perin juurin. Mutta ehkä saitte
jonkinlaisen käsityksen. Kysykää jos jokin ihmetyttää, lupaan vastata jotakin vaikka
en ”oikeaa” vastausta tietäisikään.
Ilmaiset asian kauniisti toisessa kappaleessa. Jotain tuontapaista olen itsekin ajatellut. Joidenkin mukaan se, mikä peittää sielun valon, on ego. Oli miten oli, jooga auttaa, ainakin joskus. - Loomis
VastaaPoistaEgo on varmasti yksi iso sielun peittäjä, mutta minusta tuntuu että hommassa voi olla mukana muitakin tekijöitä. Mitään selkeää ajatusta minulla ei kuitenkaan tästä ole.
VastaaPoista