Kanssajoogaajan suosiollisella
avustuksella sain käsiini Satu Rommin kirjoittaman kirjan Monsuunimantroja. Kirjoituksia joogasta ja Intiasta (Basam Books
2015). Kirja on Rommin neljäs, mutta vasta ensimmäinen, jonka minä luin.
Kirja on helppoa luettavaa, parilta
istumalta sen jo hotkaisi (Istumalta? Vai makaamalta, jos lukee sohvalla
selällään?). Kirjassa Rommi, pitkän linjan ashtangajoogi ja jooganopettaja palaa
monsuunikaudeksi Intian Mysoreen opiskelemaan lisää joogaa. Luin mielelläni
hänen kuvauksiaan Intiasta ja omasta arjestaan siellä. Joogasta hän kirjoittaa
melko yleisellä tasolla pikemminkin kuin itsensä kautta. Varmasti harkittu
ratkaisu, mutta koska jooga aukeaa vasta sen kokemuksellisuuden kautta, tuntui
kuin aiheesta olisi jäänyt jotakin puuttumaan. Toisaalta Rommi korostaa kovasti
joogan filosofista puolta, joka usein jää vähän turhaankin taustalle.
Rommi keskustelee myös monista
joogaan liittyvistä teemoista, jotka pohdituttavat minuakin. Niistä yksi
keskeisin on raha. Joogan ja rahan suhde nyt vaan näyttää olevan jollakin
tavalla takkuinen, vaikka ei sen sitä tarvitsisi välttämättä olla. Välillä
Rommin argumentit osuvat hyvinkin kohdilleen, välillä ne menevät kirkkaasti
kohteensa ohi.
Kaiken kaikkiaan kirjasta jäi melko
hämmentynyt olo. Rommi suomii hyvinkin vahvoin sanakääntein länsimaalaisia
joogan harrastajia, jotka matkustavat Mysoreen opiskelemaan ja notkumaan
kahviloissa. Samalla Rommi itse on länsimaalainen joogan harrastaja, jotka
matkustaa Mysoreen opiskelemaan ja notkumaan paikallisella chai-kojulla. Ihan ei
auennut se, miksi Rommin oma tapa toimia olisi jotenkin hyväksyttävämpi kuin
niiden, joita hän kovasti kritisoi. Kirjaa voi lukea niin, että Rommi esittää olevansa
tavoittelemassa jotakin aidompaa ja alkuperäisempää kuin ”ne muut”, joita hän
arvostelee. Sekin on monella tavalla ongelmallinen positio. Lisäksi Rommi
moittii joogan ympärille kasvanutta globaalia liiketaloutta, mutta osallistuu
siihen myös itse vähintäänkin kirjojensa kirjoittamisen ja myymisen kautta.
Ymmärrän kyllä, että selväsanainen ja
vähän yksisilmäinenkin kritiikki on kirjallisesti parempi vaihtoehto kuin
asioiden pyörittäminen, katsominen monelta suunnalta ja kaikkien ymmärtäminen.
Mutta silti. Jooga kuitenkin taipuu moneen suuntaan (haha, pun intended), eikä
ole olemassa yhtä oikeaa tapaa harrastaa joogaa tai opiskella joogaopettajaksi.
Rommi arvostelee muun muassa niitä, jotka opiskelevat joogaopettajiksi kuukauden
pikakurssilla. Opettajakoulutuksen pituus ei kuitenkaan kerro yhtään mistään mitään,
sillä kuukauden pikakurssi saattaa olla ainoa mahdollisuus mahduttaa
opettajakoulutus omaan elämään – kaikki kun eivät voi irtautua arjestaan ja
muuttaa puoleksi vuodeksi Intiaan, niin kuin Rommi. Lisäksi puolen vuoden
joogaopettajakoulutus saattaa olla alku tai vain yksi välivaihe koko elämän
mittaiselle joogapolulle ja joogan opiskelulle. Rommi vaan näyttää olevan joogan
suhteen hitaan etenemisen kannattaja, ja edellyttävän sitä kaikilta muiltakin.
Vähän ilkeästi tekisi mieli sanoa, että enemmän aikaa olisi voinut laittaa myös
kirjan kirjoittamiseen, sillä nyt siitä jää vähän hätäinen olo.
Rommi kirjoittaa: ”Nykyisin puhutaan
paljon lempeistä harjoituksista. On lempeää joogaa, lempeää mietiskelyä ja
lempeää hengittämistä. Kuka päätti, että henkisten harjoitusten pitäisi olla
lempeitä?” (s. 130). Niin no, ei kai kukaan ole niin päättänyt. Mutta ei kai
Rommi voi myöskään päättää, että henkiset harjoitukset eivät voi olla lempeitä.
Juu, yhden Rommin kirjan lukenut ja siitä jäi aika vahva 'tylytyksen' maku. Napakkaa kritiikkiä hän jakaa :)
VastaaPoistaJuuri yksi päivä tätä mietin, kaikilla ihmisillä on yliaktiivinen kriittinen mieli, on paljon vaikeampi tarkastella maailmaa ja sen menoa antautumatta sille.
Ai Rommilla on samaa tyyliä muissakin kirjoissa. Harmi.
VastaaPoistaKriittinen mieli on helposti vahvoilla, ja sen pitäisikin ensimmäisenä toimia. Ja sen jälkeen positiivisen mielen, ja sitten neutraalin mielen. Ei muuta kuin näitä kolmea mieltä tasapainottamaan, jos positiivinen ja neutraali eivät tahdo saada tilaa ollenkaan :)