Jotain
pitää kirjoittaa myös intialaisesta liikenteestä. Kauheasti siitä ei kertynyt
kokemuksia, mutta jotain kuitenkin – ja lähinnä tieliikenteestä. Raideliikenne jäi
tällä kertaa kokematta, tai ainakin junat, sillä Delhin modernilla, mainiolla
ja yllättävän vähäruuhkaisella metrolla ajelimme kyllä. Metron oli lähes lentokenttätasoinen
turvatarkastus, jossa kaikki laukut läpivalaistaan ja ihmiset skannataan myös
sillä käsivehkeellä. Intiassa miehet ja naiset tarkastetaan erikseen – miehet
kaikkien nähtävillä ja naiset pienessä kopissa muilta näkymättömissä.
Käsittämättömintä
oli liikenne Amritsarin keskustan kaduilla ja kujilla. Siellä me kuljimme
enimmäkseen autoriksalla, sillä taksit olivat liian isoja ja kömpelöitä
ahtaisiin tiloihin. Moottoripyörä tai skootteri olisi ollut paras ja näppärin
menopeli, ja itse asiassa kerran skootterin kyytiin pääsinkin. Se oli huisin
hauskaa! Lähinnä varmaan siksi, että kuski ei ollut ajanut Intiassa
vuosikausiin. Hän oli varovainen kuski, eurooppalaiseen liikenteeseen tottunut,
eikä ollenkaan sellainen huimapää kuin paikalliset.
Intiassa
on periaatteessa vasemmanpuoleinen liikenne, mutta sitä sääntöä noudatetaan
varsin joustavasti, varsinkin kaupunkiliikenteessä. Moottoritiellä kaikki
näyttivät pysyvän omalla puolellaan tietä, mutta se saattoi johtua siitä, että moottoritiellä
oli hyvin hiljaista. Liikennesääntöjä ei tarvitse osata montaa. Tai no, ehkä
Delhin kokoisessa kaupungissa vähän enemmän kuin Amritsarissa. Mutta Amritsarin
liikenne sujui mainiosti säännöllä, jonka mukaan pienempi väistää isompaa. That’s
it. Ja tietenkin pitää muistaa, että lehmä on kaikkein isoin, sitä väistävät
ihan kaikki armeijan ajoneuvoista lähtien.
Intialaisessa
liikenteessä yksi merkittävin ero länsimaiseen verrattuna on se, että siellä ei
koskaan katsota taaksepäin. Jos joku pyrkii ohitsesi, varoittaa hän siitä
tööttäämällä torvea. Ja ne torvet soivat! Hyvänen aika sitä torvien toitotusta!
Mutta torven soitto on siellä osa hyvää liikennekäyttäytymistä ja kuuluu
asiaan.
Amritsarissa
meidän vakituiseksi autoriksan kuljettajaksi päätyi Arjun. Hän päivysti meidän
hotellin edessä, ja poimi meidät kyytiin useamman kerran. Hän vei meidät mihin
halusimme ja jäi odottamaan, tai tuli noutamaan meidän tismalleen sovittuun
aikaan. Hän antoi meille puhelinnumeronsa, joten lopulta soitimme aina hänelle,
kun olimme lähdössä jonnekin. Paitsi kun menimme temppeliin klo 3 aamulla,
silloin tilasimme taksin etukäteen. Ja se taksi olikin myöhässä 15 minuuttia –
toisin kuin Arjun, joka ei myöhästynyt koskaan. Arjun myös ehdotti meille paikkoja,
joissa voisimme vierailla. Hän löysi helposti tiensä siihen gurdwaraan, jossa
hän ei ollut aiemmin käynyt ja johon hän ei siis entuudestaan tuntenut reittiä.
Toivottavasti Arjunilla riittää asiakkaita myös jatkossa, sillä hän oli mitä
parhain, ystävällisin ja huomaavaisin kuski.
Käveleminen
Amritsarin ja Delhin kaduilla on ihan oma lukunsa, siitä ehkä joskus myöhemmin.