Tason kaksi
kundaliinijoogaopettajakoulutuksen päätteeksi muodostimme maantieteellisin
perustein opintoryhmiä. Meidän opintoryhmällä oli vasta ensimmäinen tapaaminen,
vaikka jotkut muut ryhmät ovat tavanneet jo monta kertaa. Ja oletettavasti
meidän ulkomaalaisten vieraiden ryhmä ei ole tavannut kertaakaan, ei ainakaan
kasvotusten, ellei sitten virtuaalisesti jonkin välineen avustuksella.
Oli mukava tavata, keskustella ja
juoda teetä, syödä herkkuja. Kaikkien kokemukset 90 päivän meditaatiosta
(löytyy täältä), jonka saimme läksyksi, olivat samansuuntaisia. Kaikilla oli
enemmän tai vähemmän hankaluuksia meditaation ensimmäisen osan, eli
hengitysharjoituksen kanssa. Kaikille taisi meditaation kolmas osa, eli ihan
sama hengitysharjoitus uudelleen mutta lyhyempänä olla paljon helpompi, jopa
mukava ja nautinnollinen. Itse asiassa on tosi kummallista, että sama harjoitus
on aluksi niin työläs, ja mantran jälkeen niin helppo.
Kävimme läpi myös koulutuksen
loppukokeen kysymykset – ja vastaukset. Kyseessä on 40 monivalintatehtävästä
koostuva koe, jonka jotkut olivat jo tehneet ja lähettäneet arvioitavaksi. Minä
en. Suhtaudun kokeeseen osana oppimisprosessia, joka jatkuu luultavasti vielä
pitkään kurssin päättymisen ja kokeen palauttamisen jälkeen. Joku, jolla oli aiempaa
kokemusta näistä kakkostason koulutuksista, puhui vuoden mittaisesta
prosessista. Ja sen verran aikaa se voi helposti ottaakin, luulen.
Meidän opintoryhmä kokoontuu jossakin
kokoonpanossaan vielä ainakin kerran. Ohjelmassa on koulutuksesta saatujen,
kundaliinijoogamestari Yogi Bhajanin luentoja sisältävien dvd:en katselua
kotona, ja luentoihin liittyvien kysymysten pohtimista yhdessä. Minun on vähän
vaikea motivoitua kysymysten pohtimiseen. Niin kuin opettajamme Gurudass yhden
luennon yhteydessä totesi, luennot toimivat myös niin, ja ehkä varsinkin niin,
että niiden sisältö luikertelee meidän tietoisen mielen ohi ja tekee meitä
niiden tehdä pitää. Usein luennon jälkeen onkin olo, ettei siitä ole ymmärtänyt
mitään, eikä mieleen ole jäänyt sanaakaan. Mutta se ei ole siinä mielessä
totta, että luennot toimivat kyllä Yogi Bhajanin tarkoittamalla tavalla, vaikka
me emme sitä itse huomaisikaan. Samalla tämä tarkoittaa myös sitä, että
opiskeluoppaaseen kirjattujen kysymysten miettiminen voi olla ihan tosi
vaikeaa. Tai ainakin siitä tulee tyhmä olo: enkös minä juuri sen luennon
katsellut, ja nyt minulla ei ole hajuakaan mistä siinä puhuttiin ja mitä näihin
kysymyksiin pitäisi vastata. Ehkä niiden kysymysten yhdessä miettiminen on
silti ihan antoisaa. Ja ehkä välillä on ihan terveellistä tuntea itsensä
tyhmäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti