sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Harmoninen kommunikointi



Olin työperäisissä juhlissa, joihin oli periaatteessa ihan kivaa osallistua enkä olisi halunnut jäädä pois. Silti kun oli juhliin lähdön aika, tuntui tosi haikealta jättää koti ja siippa sinne. Vaihtaa ahtaat juhlavaatteet päälle vanhojen verkkareiden sijaan, ja lähteä pönöttämään.

Iltajuhlat ovat minulle aina sikäli hankalia, että haluan päästä ajoissa kotiin nukkumaan. Toki olen juhlien takia valmis tinkimään tavanomaisesta nukkumaanmenoajastani jonkin verran, mutta en mielelläni ihan kauheasti. Nämä juhlat etenivät sen verran hitaasti, että pakolliset kuviot kestivät kauemmin kuin olin odottanut. Olin jo väsynyt ja vähän kärttyinenkin siinä vaiheessa kun pääsin viimein lähtemään. Niinpä sanoin viime sanoikseni hyvälle ystävälleni jotakin tylyä, asiatonta ja tarpeetonta.

Sanani alkoivat kaduttaa heti kun olin lähtenyt. Pitikö päästää sellaista suustani, olisin voinut olla ihan hiljaa. Aamulla laitoin ystävälle viestiä ja pyysin anteeksi töräytystäni. Hän ei ollut noteerannut sanojani, ei ollut moksiskaan. Se helpotti oloani, mutta ei silti saanut tehtyä tekemättömäksi.

Kundaliinijoogamestari Yogi Bhajan on antanut viisi sääntöä kommunikointiin. Yritän kääntää ne tässä suomeksi: 
1) Kommunikoit tehdäksesi huomisesta paremman, et pilataksesi tätä päivää. 
2)Mitä ikinä aiot sanoa, elää ikuisesti. Ja sinun on elettävä sen kanssa. Siksi pidä huoli ettei sinun tarvitse elää oman kommunikointisi pohjamutien kanssa. 
3)Yksi väärä sana voi saada aikaan enemmän vääryyttä kuin voisit koskaan kuvitella tai edes arvioida. 
4) Lausutut sanat ovat tilaisuus kommunikointiin. Älä muuta niitä sodaksi. 
5) Kun kommunikoit, sinun on kommunikoitava uudelleen. Älä tee siitä raskasta. 

No onpa vähän kömpelöt suomennokset, mutta ehkä niistä voi kuitenkin lukea Yogi Bhajanin idean. Eli sen ajatuksen, että sanat eivät ole vain kevyttä läppää, vaan jotakin jota ei voi koskaan pyyhkiä pois. Siksi olisi syytä olla tarkkana sen kanssa, mitä suustaan päästelee. Minä olen tosi iloinen siitä, että olen viime vuosina saanut terävää kieltäni jonkin verran kuriin. Mutta vielä sieltä suusta näköjään mölähtelee tarpeettomia lausuntoja jos en ole varuillani ja tarkkana.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olenkin juuri viimeaikoina pohtinut kommunikaatiota, kiitos kun muistutit näistä :) -PK