tiistai 17. marraskuuta 2015

Kirjat seikkailevat maailmalla



Onnen ja runsauden joogaa –kirjan kirjoittaja Siri Kirpal Kaur Khalsa lähetti sähköpostia. Kirjan alkuperäiselle kustantajalle lähetetyt kappaleet käännöksestä olivat saapuneet perille, ja Siri Kirpal kyseli, lähetänkö kappaleita myös Kundalini Research Instituteen, eli KRI:hin. No öööh, kai minä sitten lähetän, jos niin halutaan. Siri Kirpal laittoi saman viestin kopiona myös KRI:n ihmiselle, Siri Neel Kaur Khalsalle ja alkuperäiselle kustantajalle, Parmatma Singh Khalsalle. Olen aiemminkin viestitellyt heidän kanssaan erinäisistä kirjaan liittyvistä asioista.

Odotin Siri Neeliltä vastausta, että mihin osoitteeseen kirjat lähetän, ja kuinka monta kappaletta. Kunnes sain viestin Parmatmalta. Hän on aivan ihana tyyppi, ja nytkin hän kirjoitti, että hän on ”täällä”, tarkoitti ymmärtääkseni KRI:n ja koko kundaliinijoogan pääpaikkaa Españolassa. Hän lupasi toimittaa niistä hänelle lähetetyistä viidestä kirjasta kaksi KRI:lle. Ihan en käsitä mitä KRI tekee suomenkielisillä kirjoilla, mutta sepä ei ole minun asiani käsittääkään. KRI:ssa ei taida olla ketään suomalaista, mikä on sikäli harmi, että asioiden hoitaminen saattaisi joskus olla vähän helpompaa jos siellä olisi.

Parmatman kustantamo ei käsittääkseni ole kustantanut montaa kirjaa. Netistä olen löytänyt kaksi. Hän on ollut minulle koko ajan tosi kiva, vaikka olen kysellyt kaikenlaisia tyhmiä kysymyksiä. Esimerkiksi Siri Neel taisi minuun välillä vähän hermostuakin, tai ainakin hän oli välillä vähän epäystävällinen. Kun ensimmäisen kerran laitoin sähköpostia Parmatmalle ja kysyin, saanko suomentaa Siri Kirpalin kirjan, hän vastasi että totta kai. Hän myös kertoi, että Suomella on erityinen paikka hänen sydämessään, sillä hän on ollut täällä joskus ammoisina aikoina, oliko se nyt 1960- luvulla vai 1970-luvulla. Oikeasti! mutta niin hän vaan kertoi olleensa. Lisäksi minun oma joogaopettajani on asunut hänen perheensä luona, kun hän oli opiskelemassa kundaliinijoogaa Españolassa. Eli käytännössä Parmatma on vähän niin kuin samaa sukua, tai ainakin mutkan kautta vanha tuttu.

Niin, ja siis KRI saa nyt kirjansa ja kaikki ovat taas tyytyväisiä.

Ei kommentteja: