maanantai 19. elokuuta 2013

Esitelty on



Sain kuin sainkin kirjoitettua ja pidettyäkin joogaesittelyn. Viimeiset pätkät kirjoitin aamulla, ja iltapäivällä luin vielä tekstin läpi, ja tein viimeiset muutokset. Kirjoittamisen jääminen viime tippaan taisi johtua siitä, ettei asia ollut vielä muhinut tarpeeksi päässäni. Niin menee kirjoitusprosessi minulla: asioita pitää hautoa, vaikka tiedänkin mitä olen kirjoittamassa. Mutta ennen aikojaan teksti ei vaan tule ulos päästä, se ottaa oman aikansa, ja vieläkin se näköjään tulee yllätyksenä. Siis se, että kuinka kauan jonkin asian hautominen voi kestää. Luulisi, että jo tuntisin omat tapani. Pääsee vaan unohtumaan välillä.

Alkuillasta oli sitten h-hetki. Kuulijoita oli joidenkin laskujen mukaan noin 120. Vähän jännitti, mutta itse asiassa tosi vähän kun vertaa viime vuoteen. Silloin sanoin ihan lyhyesti jotakin kundaliinijoogasta, ja muistan hyvin kuinka vaikea minun oli seistä, kun polvet löivät loukkua ja tärisivät vimmatusti. Varmasti kaikki lattialla istuneet ihmiset näkivät ja huomasivat, mutta ei voi mitään. Tänä vuonna olin paremmin valmistautunut, ja paljon rauhallisempi.

Sen minun yleisesittelyn jälkeen väki jakaantui kolmeen eri tilaan, ja kolme eri joogaopettajaa ohjasi 40 minuutin jooganäytteet. Tarjolla oli kundaliinijoogaa, hathajoogaa ja astangajoogaa. Näytteitä oli sitten kolme kussakin salissa, eli kaikki pääsivät kokeilemaan kaikkia kolmea joogamuotoa. Minä olin ensimmäisen session kundaliinijoogaamassa, mutta lähdin sitten kotiin. Olisin saanut ohjata viimeisen session – aivan noin kylmiltään, ilman ennakkovarustautumista – mutta koti-ikävä vei voiton.

Ylipäätään hieno tuollainen useiden eri tahojen yhdessä järjestämä joogaesittelytilaisuus. Toivottavasti sen myötä taas uudet ihmiset löytävät joogan. Toki mukana oli joitakin joogatunneilta tuttujakin kasvoja, mutta ehkä he sitten laajentavat harrastuneisuuttaan heille uusiin joogamuotoihin tuon kokeilun myötä.

Ei kommentteja: