Minulla oli viime viikolla aivan
mahtava tilaisuus syödä lounasta yhdessä tutkijan kanssa, joka on kirjoittanut
paljon joogasta, ja perehtynyt aiheeseen. En tiedä onko hän koskaan itse tehnyt
ensimmäistäkään joogaharjoitusta, eikä sillä ole väliä. Hänellä on kuitenkin
valtava tietämys varsinkin joogan historiasta Intiassa ja muuallakin
maailmassa, sekä joogan yhteydestä uskontoihin. Meillä oli valtavan antoisa
keskustelu, ja hän avarsi omaa näkemystäni joogan historiasta moneen suuntaan.
Olin aiemmin lukenut kyseisen
tutkijan useita tekstejä, ja vähän ärsyyntynyt siitä tavasta, jolla hän
yksinkertaistaa asioita. Hän kirjoittaa esimerkiksi näin: ”Hindulaisuuteen
perustuvista kulttuurin muodoista länsimaissa tunnetuimpia on jooga.
Jooganharjoittajien keskuudessa kuitenkin ajatellaan usein, että jooga ei ole
uskonto lainkaan, eikä sitä ainakaan mielletä millään tavoin ’hindulaiseksi’.
Joogan suhde uskontoon on kuitenkin kompleksisempi kuin joogapiireissä
yleisesti ajatellaan. Siksi tässä yhteydessä on syytä käsitellä kysymystä vähän
laajemmin. Joogaliikkeet ovat historiallisesti syntyneet hindulaisen kulttuurin
vaikutuspiirissä ja siitä ammentaen, mikä on tutkimuksessa täysin kiistatonta.
Tämä toteamus ei vielä ota kantaa modernien joogamuotojen uskonnollisuuteen,
joka vaihtelee liikkeestä toiseen.” Suora lainaus on siis kirjasta Uskonnot
Suomessa 2008.
Mikä edellisessä lainauksessa
närästää on se, että kirjoittaja vetää aika ison yhtäläisyysmerkin
historiallisen joogan ja hindulaisuuden väliin. Meidän keskustelussamme hän
kuitenkin selitti vallan mainiosti, kuinka jooga on ollut osa laajaa ja yleistä
kulttuuria, ja sitä on harjoitettu useiden eri uskontokuntien toimesta. Hän ei
juurikaan tuntenut kundaliinijoogan perinnettä, mutta minä tietenkin osasin
kertoa, että kundaliinijoogaa ovat harjoittaneet nimenomaan sikhit. Kundaliinijooga
on kulkenut käsi kädessä sikhiläisyyden kanssa pikemminkin kuin hindulaisuuden
kanssa, vaikka vaikutteita on varmasti otettu ja saatu. Tietenkin voidaan
ajatella, että sikhiläisyys on yksi hindulaisuuden muoto, niin kuin jotkut
hindut saattavat ajatella. Mutta jos sikheiltä kysytään, he ovat asiasta eri
mieltä.
Kaiken tämän kirjoitettuani haluan
vielä todeta, ettei asialla oikeastaan ole mitään merkitystä. Historia on mitä
se on, ja me elämme tässä hetkessä. Jooga on mitä se on, uskonto se ei missään
nimessä ole, mutta sillä on omat, historialliset kytköksensä uskontoihin.
Kuitenkin minussa herää helposti akateeminen saivartelija, joka haluaa tietää
ja ymmärtää tällaisia(kin) asioita. Ja vieläpä keskustella niistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti