Viime viikonlopun matkailun takia en
päässyt sadhanaan ollenkaan. Sitä suuremmalla ilolla osallistuin aamun
harjoitukseen tänään. Tuntui taas niin sykähdyttävän ihanalta lukea Japjia
yhdessä sadhanan vetäjän kanssa, tuntea ja kuulla kuinka meidän äänistämme tuli
yksi. Oli paikalla kolmaskin joogi, mutta hänen ääntään en kuullut lainkaan.
Voi hyvin olla, ettei hän vielä lukenut Japjia mukana, sillä hän oli sadhanassa
ensimmäistä kertaa.
Mantrojen toistamisessa, ja tässä
kohtaa lasken Japjin mantraksi vaikka ihan oikeasti se on bani, oleellista on
se, että toistaa niitä. Kyllä mantrat vaikuttavat vaikka niitä vaan kuuntelisi,
mutta parhaan hyödyn mantroista saa niitä toistamalla. Oleellista on siis
mantran toistaminen. Mutta melkein yhtä oleellista on kuunteleminen samalla kun
toistaa mantraa. Mantran kuunteleminen, oman äänivärähtelyn kuunteleminen ja
kaikkien yhteisen äänivärähtelyn kuunteleminen. Aina niitä ei voi erottaa
toisistaan, joskus oma ääni sulautuu niin saumattomasti kaikkien muiden ääniin,
että on vain yksi äänivärähtely. Ne ovat hienoja hetkiä.
Sellaista olen ollut huomaavinani
meidän keskuudessa, jotka sadhanaa vuorollamme vedämme ja ryhmän edessä Japjia
luemme, että meillä se toisten kuunteleminen jää joskus turhan vähälle. Ainakin
siitä päätellen, että me posotamme Japjia eteenpäin kukin omalla tyylillämme,
vähät välittäen siitä, miten se, joka Japjin lukemista ryhmän edessä johtaa, ja
miten toiset sitä lukevat. Välillä siitä syntyy aikamoinen äänien sekamelska. Ehkä
niiden, jotka ovat tottuneet olemaan äänessä ja johtamaan lukemista, voi olla
vaikeaa seurata toisia. Kuunnelkaa, kuunnelkaa.
Sellaisen pistin tänään merkille sekä
kriyan että mantrojen aikana, että usein on vaikea huomata kuinka
meditatiivisessa tilassa itse on. Sitä luulee olevansa ihan normaalissa
päivätajunnassa. Mutta oman tilansa huomaa, kun harjoitus loppuu ja pitäisi
siirtyä eteenpäin, tai kun pitäisi avata silmät, tai lopettaa mantraaminen.
Silloin joku vastustaa, ei halua liikkua vaan jäädä istumaan siinä tilassa –
sitting in a bliss, niin kuin se englanniksi nätisti sanotaan. Saman huomaa
erityisen hyvin pitkän, siis kaksi ja puoli tuntia kestävän meditaation aikana.
Silloin kuvittelee olevansa tällä planeetalla ja aivan toimintakykyinen, vaikka
onkin jossain linnunrataa kiertävällä radalla, eikä meditaation päätyttyä osaa
välttämättä edes laittaa kenkiä jalkaansa. Jos nyt vähän liioitellaan, mutta ei
edes paljon.
Tuntuu, että koko ajan törmään uusiin
ja uusiin ihmisiin, jotka ovat alkaneet meditoida. Hyvä niin. Kuka tahansa voi
meditoida millä tahansa tekniikalla. Joogassa meditaation tekniikoita on koko
joukko valmiina ja moneen kertaan testattuna, sen kun vain poimii parhaat tai
itselleen sopivimmat päältä. Tai sitten kehittelee itselleen sopivan meditaatiotekniikan.
Ei ole väliä. Kyse on vuorelle kulkemisesta: toiset tykkäävät tallata muiden
tekemiä polkuja, kun taas toiset etsivät omat reitit. Molemmilla tavoilla
vastaan voi tulla mitä vaan, ja kuitenkin on todennäköistä, että molemmilla
tavoilla sinne vuoren huipulle lopulta pääsee kapuamaan. Mistä tulikin mieleeni
vähän yksinkertaisempi ohje, miten homma tehdään. Näin:
Make
an effortless efforts
on
the pathless path
to
the goalless goal
which
is the here and now.
Aika
zen, eikö vaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti