Vaihdoin aamuharjoitukseni
meditaation sellaiseen, jossa silmiä pidetään vähän raollaan – tarkka ohje on
yksi kymmenesosa auki, eli yhdeksän kymmenesosaa kiinni – ja katse kohdistetaan
nenänpäähän. Dhristi eli silmien kohdistus on siis sama kuin sadhanassa pitkän
mantran aikana.
Sadhanassa kesti varmastikin vuosia,
ennen kuin tajusin miten katseen kohdistus menee. Ohje kun on, että katse
kohdistetaan nenänpäähän. Luulin pitkään, että on tarkoituksena katsoa nenänpäätä.
Myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että ei, katse vaan suuntautuu nenää
kohti, mutta varsinaisesti ei katsota mitään. Silmät ovat pehmeinä, ne eivät
rasitu, kun niitä ei tarvitse käyttää katselemiseen ja katseen varsinaiseen
kohdistamiseen. Itse asiassa nenä ei välttämättä edes näkyisi, koska silmäluomet
ovat edessä. Yogi Bhajan kertoo jollakin luennollaan, että hän näkee nenänsä
päällä koko Universumin, ja vasta siitä kommentista aloin pikkuhiljaa hoksata
mistä tässä dhristissä on kyse.
Katseen kohdistaminen nenänpäähän on
itse asiassa kehon lukko eli bandha, joka keskittää mielen. Samalla aivojen
otsalohko ja käpylisäke aktivoituvat. Silmäluomien pitäminen yhden kymmenesosan
avoinna stimuloi näköhermoa niin, ettei se kokonaan tipahda käytöstä pois. Se
ikään kuin pysyy hereillä. Samalla silmäluomien asento rauhoittaa, ja lisää
intuitiota.
2 kommenttia:
Hyödyllinen ohje, kiitos. Olen aina välillä kokenut tarvetta meditoida avoimin eikä suljetuin silmin mutta kysymys "mikä on oikea tapa tuijottaa nenänpäätä" häiritsee sitten meditointiin keskittymistä. Toivottavasti muistan ohjeesi oikealla hetkellä :-)
Eiköhän oikea dhristi löydy sitten sillä hetkellä, kun sitä tarvitset. Toivottavasti :)
Lähetä kommentti