sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Lisäkoulutusta



Tänään lähti ilmoittautuminen lisäkoulutukseen – siis kundaliinijoogaopettajille tarkoitettuun koulutukseen. Ei niin, että tuntisin erityisesti olevani sen tarpeessa, mutta olen hiljaa mielessäni ajatellut, että voin niitä käydä vuosien mittaan pois, jos sattuu sopivia kohdalle. Niistä voi saada vaikka hyvän tekosyyn matkustaa jonnekin, harrastaa joogamatkailua. Nyt sopiva sattuu olemaan ihan kotomaan kamaralla, mikä on mukavaa sekin. Itse asiassa ajatukseni on, että osallistun pikemminkin kuuden päivän joogaretriittiin kuin mihinkään koulutukseen. Toivottavasti ei käy ohraisesti näin kevyellä asenteella.

Minä olen käynyt kundaliinijoogaopettajakoulutuksen tason 1 ja olen siis täysin pätevä opettaja. Seuraava taso eli taso 2 koostuu viidestä kokonaisuudesta eli moduulista. Jokaisella kokonaisuudella on oma teemansa, jotka ovat (anteeksi laiskuuteni, en jaksa suomentaa) conscious relationships, mind and meditation, vitality and stress, authentic relationships ja lifecycles and lifestyles. Sitten on vielä kundaliinijoogaopettajakoulutuksen taso 3, mutta siitä en tiedä mitään. Tosi monet opettajat kehittävät itseään muilla tavoin kuin kakkostason tai kolmostason koulutuksin.

Itse asiassa tiedän, että tähän nimenomaiseen koulutusmoduuliin osallistuisi useampikin kollega, jos heillä vaan olisi irrottaa rahaa siihen. Rahat on nyt tiukilla tosi monilla. Minä päätin, että minulla on rahaa tähän, tingitään sitten jostain muusta. Tosin on minullakin ollut runsausmeditaatiot ohjelmassa jo jonkin aikaa, vaikka vielä ei olekaan hätä kädessä. Parempi aloittaa hyvissä ajoin. Nykyinen työ loppuu tämän kuun lopussa, ja seuraava työsuhde on ruhtinaalliset kaksi kuukautta. Sitten ei taas ole tiedossa mitään, mutta mitä tahansa ehtii taas ilmaantua.

Mutta niin, koulutusta. Mahtaa olla taas outoa hypätä tästä tavallisesta arjesta kuudeksi päiväksi niihin pyörteisiin, joogaihmisten pariin. Se on sitten sitä yötä päivää. Toivottavasti ohjelma on sen verran kohtuullinen, että pääsen hyvissä ajoin nukkumaan iltaisin. Kaiken muun kestän, mutta univaje ei oikein ole minun juttuni.

Ei kommentteja: