maanantai 11. tammikuuta 2016

Ruokaa vegeille ja non-vegeille



Olin tänään kollegoiden kanssa työlounaalla intialaisessa ravintolassa. Sinne tai oikeastaan niihin on helppo sopia tapaamisia, koska tietää varmasti saavansa hyvää kasvisruokaa. Huomenna lounastan toisessa intialaisessa ravintolassa ystäväni kanssa. Siellä syömme myös lauantaina vähän isommalla porukalla kundaliinijoogaopettajia.

Olen siinä käsityksessä, että Intiassa jonkinlainen normi on kasvissyöjä, joka ei syö mitään lihaa, kalaa tai munia. Tällainen henkilö on lyhyesti veg. Sitten on niitä, jotka syövät joko munia, kalaa tai lihaa, tai jotakin näistä. Tällainen henkilö on tietenkin non-veg. Tällaisia asiakkaita ravintolat houkuttelevat ilmoittamalla, että ne tarjoavat myös non-veg -ruokaa. Ravintolat siis ilmottavat erikseen, jos niillä on tarjolla tällaista ruokaa, kun taas meillä perusruoka ja kaiken lähtökohta on sekasyöjien ruoka, ja sitten on kasvissyöjille kasvisravintolat erikseen. Tässä on iso kulttuurinen ero.

Koska minä syön toisinaan kananmunia, minä olen non-veg, joka ei syö lihaa tai kalaa. Tai sitten minua voi kutsua lakto-ovovegetaristiksi. Vähän monimutkaisia lokerointeja molemmat. Viime aikoina on ihan ohikiitävästi välähtänyt mielessä, että mitäköhän vaatisi munista luopuminen. Ainakin matkoilla se voisi olla hankalaa, tietenkin riippuen siitä, mihin matkustaa. Saattaa olla, että jatkan asian miettimistä.

Ei kommentteja: