maanantai 1. helmikuuta 2016

Anteeksipyytäminen kielletty




Yhteydenpito GS:ään Intiaan on tehnyt selväksi ainakin sen, että ihan ilman ponnisteluja ei kahden kulttuurin komminikointi suju. Ei sillä, että olisin niin luullutkaan, mutta en osannut ennalta arvata missä kohtaa karikot luuraavat. Yksi iso karikko näyttäisi olevan nyt se, että minä olen GS:ää vanhempi, mutta en osaa käyttäytyä asemani edellyttämällä tavalla. Suomalainen matalan hierarkian tapa ei toimi tällä kohtaa, tarvitaan jotakin muuta.

Juttu menee näin: ei ole ollenkaan tavatonta, että livautan suustani jotakin harkitsematonta. Jotakin sellaista, jota en sano suoraan sydämestäni, rakastavasti ja toista kunnioittavasti. Toki maksan sanomisistani kovan hinnan, kärvistelen ja kadun, ja miellusti myös pahoittelen ja pyydän anteeksi sanomisiani mahdollisimman pian. Välillä oikein ihmetyttää, miten suuni voi olla niin nopea, että sieltä pullahtelee ulos täysin harkitsemattomia asioita. Tai sormet, sama tapahtuu myös näppäimistöllä. Myös GS:n kanssa.

Uusi tilanne on se, että en voi pyytää GS:ltä anteeksi sanojani ja möhläilyjäni. Näin hän minulle selitti. Jos pyydän anteeksi, saa anteeksipyytöni hänet tuntemaan syyllisyyttä, sillä silloin hän on tehnyt jotakin väärin, koska minun pitää pyytää häneltä, itseäni nuoremmalta anteeksi. Minun anteeksipyytöni häneltä asettaa hänet minun yläpuolelle, mikä ei ole oikein. Vähän vaikea yhtälö, mutta kun sitä hetken aikaa miettii, kyllä se kuulostaa jollakin tavalla ymmärrettävältä ja jopa järkevältä. Tietenkään en halua GS:n joutuvan tilanteeseen, jossa hän tuntee syyllisyyttä minun möhläilyistäni, tai niiden seurauksista. En, sellaisia haluan välttää. Pitkällisen pohdinnan tuloksena olen päätynyt siihen, että nythän minun pitää ihan oikeasti alkaa käyttäytyä niin, että en joudu pyytämään anteeksi mitään. Että en livauttele suustani ikäviä asioita tai muuten tee mitään harkitsematonta. Miten se sitten onnistuu – en todellakaan tiedä. Mutta sen tiedän, että nyt anteeksipyyntöautomaatti on kiinni, suljettu, ja se tarkoittaa, että jonkin minussa on muututtava.

Ei kommentteja: