torstai 5. huhtikuuta 2018

Vielä vaan takkuja


Olen nyt lukenut aika monta vuotta Japji Sahibin joka aamu. Tai jos en aamulla, niin ainakin silloin kun olen herännyt. Se on tullut tutuksi monella tapaa, ja vieläkin vaan nautin sen lukemisesta ihan valtavasti. Siinä on jotakin erityistä mielihyvää tuottavaa, en oikein osaa eritellä kokemusta sen paremmin. Se vaan tuntuu hyvältä, kaikki sanat ja äänivärähtely. Tai ei kaikki sanat, sillä vielä vaan sieltä löytyy kohtia, jotka takkuavat. Tai ainakin yksi säe. Olisiko tämä nyt jo viimeinen?

Säe löytyy paurista 30 ja on jollakin kummalla tavalla vaikea ääntää. Yleensä luen Japji Sahibin aika reippaaseen, mutta tasaiseen tahtiin, mutta tämä säe on kohta, jossa nopeutan vauhtia. Toistan sen epäselvästi ja ikään kuin vauhdilla yli harpaten. Olen yrittänyt nyt jo viikkojen ajan hidastella säkeen kohdalla ja ääntää sen hitaasti ja huolellisesti, mutta vielä vaan se takkuaa. Silloinhan tehtävissä ei ole kuin yksi asia. Silloin on otettava koko pauri tarkemaan tarkasteluun, ja luettava se 11 kertaa peräkkäin joka päivä niin kauan, kunnes helpottaa. Kunnes jotakin avautuu. Lisäksi olen lueskellut paurin käännöstä ja selitystä. Vielä siitä ei ole avautunut syvempiä merkityksiä tai sanomia, mutta jatkan asian tutkimsta.

Sunnuntaisin gurudwarassa eli sikhien temppelissä aloitetaan ohjelma lukemalla Sukhmani Sahib. Se on pitkä teksti, lukeminen kestää lukijoiden nopeudesta riippuen sellaisen 1,5-2 tuntia. Niinpä sitä ei tule kotona juuri harjoiteltua, paitsi joskus pieni pätkä kerrallaan. En siis osaa sitä mitenkään hyvin, vaan haparoin ja kompastelen oikein kunnolla. Silti yritän olla aina edes jollakin tavalla mukana, kun sitä luetaan gurudwarassa, ja minä olen paikalla. Sen lukemisesta, kompuroinnista huolimatta, tulee vähän pyörryttävä mutta samalla kristallinkirkas, onnellinen ja hyvä olo. Haluaisin osata sen paremmin, vaikka sitä lukiessa yhdessä muiden kanssa olen joka kerta yllättynyt siitä, miten hyvin resitoiminen kuitenkin sujuu. Ikään kuin osaisin sen, mutta en vaan tiedä osaavani, ja kaikki sujuu jos vaan en ajattele asiaa.

Ei kommentteja: