Kummallisia
asioita tapahtuu. Ihan täysin turha yrittää arvailla mistä johtuu, mutta niin
vaan nyt on ollut useana peräkkäisenä aamuna, että meditointi silmät kiinni ei
tunnu hyvältä. Tähän on tultu, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Aina aiemmin on
ollut mukavaa pitää silmät kiinni ja uppoutua meditaatioon, mutta nyt ei.
Suljettujen silmien takana on nyt liian pimeää ja yksinäistä ja erillistä koko
maailmasta, siltä se jotenkin tuntuu.
Aamuisin,
kun teen harjoitukseni yläkerrassa, sytytän kynttilän palamaan lipaston päälle.
(Sain jokin aika sitten ison laatikollisen yli jääneitä kynttilöitä, niillä
pärjää pitkään.) Tähän aikaan vuodesta, kun aamuharjoituksen aikaan on jo
valoisaa, ei kynttilän valo juuri erikseen erotu, mutta se on minusta kiva
silti. Kynttilä on juuri silmieni korkeudella, sopivalla etäisyydellä, joten
meditoidessa olen keskittänyt katseeni kynttilän liekkiin. Silmät auki, mutta
katse kohdistettuna. Silloin meditaatiosta tulee trataka-meditaatio. Tosin
minulla on aina mantra meditaatiossa mukana, joten se on tällä hetkellä siis
yhdistetty mantra- ja trataka-meditaatio. Katsotaan mihin suuntaan se siitä
muuttuu, vai säilyykö tällaisena seuraavat vuodet.
Uusimmassa
Ananda-ledessä (2/2012) oli kanadalaisen, intialaistaustaisen Sudhir Tiwarin
haastattelu. Hän puki sanoiksi jotakin hyvin keskeistä ja mielenkiintoista joogaharjoituksesta.
Hän sanoo haastattelussa näin: ”Tiukkuus ja jäykkyys ovat harjoittelun esteitä.
On harjoiteltava vilpittömästi ja säännöllisesti, mutta ei pilattava päiväänsä,
mikäli harjoitus jää välistä. Sitä kutsutaan riippuvuudeksi. Harjoittelemme
kokeaksemme joogaa, emme mekaanisen harjoittelun vuoksi. Tämä ei kuitenkaan saa
olla tekosyy sille, että jättää harjoituksen väliin.”
Aikamoinen
paradoksi, eikö vaan. Säännöllinen harjoittelu ilman mekaanisuutta. Rennosti
mutta kurinalaisesti. Ja silti se kuulostaa ihan mahdolliselta. Muuten, Hari
Nam Singh Khalsa sanoin työpajassaan jotenkin niin, että henkisellä polulla
etenemisen myötä me alamme ymmärtää paradokseja. Siis sitä, miten kaksi
toisilleen vastakkaista asiaa voi olla olemassa ja totta yhtä aikaa. Luulen,
että ymmärsin hänen pointtinsa, ja hetkittäin luulen myös, että ymmärrän
jotakin joistakin paradokseista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti