Muistatteko
vielä elokuvat, joissa alkuperäiskansa pakenee valkoisen miehen kameraa, sillä
he uskovat kuvaamisen varastavan heidän sielunsa ja vangitsevan sen kuvaan?
Pointti oli osoittaa ei-valkoisten tietämättömyys ja sivistymättömyys, ja
naureskella heidän hassuille ajatuksilleen. Viime aikoina vaan on alkanut hymy
hyytyä, kun päässyt jollakin tavalla alkuun sen asian tajuamisessa, mitä
kaikkea kuva voi kantaa mukanaan. Miten voimakkaita viestejä ja tunteita
puolihuolimattomasti Whatsappissa heitetty kuva välittää toiselle puolen
maapalloa. Se on huikeaa, ja vähän pelottavaakin.
Eräs nuori
mies, joka on tullut minulle hyvin tutuksi sosiaalisen median kautta, lähetti
kuvan perheestään. Hän ja isoveli etualalla, takana isä ja äiti. Kuvassa ei
ollut mitään silmin nähden eritystä, ihan normi kuva. Minuun se kuitenkin teki
ihan valtavan vaikutuksen. Jos kuvaa ei katso kuvana, ei silmillä vaan sydämellä
(muistattehan, Ketun ehkä tärkein opetus Pikku Prinssille oli, että sydämellä
näkee parhaiten), siitä välittyy ihan valtavan voimakas läheisyys, yhteisyys ja
rakkaus perheenjäsenten kesken. Tunne on hyvin selkeä, mutta samalla kun sen
tuntee, alkaa mieli tehdä tepposiaan, ja kysellä, että mikä siinä kuvassa muka
välittää tunteen. Mieli pyytää näyttämään sen kohdan, josta tunne välittyy.
Mutta eihän sellaista ole! Se ei näy kenenkään kasvoilta tai henkilöiden
asennoista. Se on jotakin, joka on ikään kuin pakattuna kuvan metatietoihin,
mutta niitä metatietoja ei voi klikata auki, ne pitää lukea jollakin ihan muulla
tavalla. En osaa sanoa miten, mutta sen tiedän, että tällaista kuvien
metatietojen lukemista olen harjoittanut viime aikoina enemmänkin. Edellä
mainitsemani perhepotretti on vaan jotenkin selkein esimerkki asiasta.
Jatkan
asian tutkimista, vaikka ääneen ei näin kummallisista asioista voi oikein taas
puhua. Itseäkin ihmetyttää niin kovasti. Enkä halua, että minulle nauretaan
yhtä hyväntahtoisesti kuin niille elokuvien alkuperäiskansoille, jotka
pakenivat kameraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti