lauantai 13. heinäkuuta 2013

Nissiintyneitä perunoita



Meillä on tänä viikonloppuna vuokra-auto käytössä. Niinpä tänään ajelimme muutaman kohteen kautta Frantsilan Kehäkukkaan lounaalle. Matkalla poimimme äitini mukaan. Ruoka oli tosi hyvää, oikein maukasta kasvisruokaa. Minä olin porukan ainoa kasvissyöjä, mutta hyvin näytti uppoavan muidenkin vatsoihin ne pöperöt. Myös äitini oli tosi tyytyväinen ruokaan, tosin uudet perunat olivat hänen mielestään vähän nissiintyneitä. Siis mitä?

Minä tunnen ja välillä käytänkin monenlaisia murresanoja, tuttuja ovat muun muassa sikistyminen, perstuminen, virttyminen ja sintyminen. Mutta nissiintyminen oli minulle täysin uutta. Tai sitten olen sanan kuullut ennenkin, mutta se vaan ei ole syystä tai toisesta jäänyt aktiiviseen eikä edes passiiviseen sanavarastooni. Kysyin äidiltäni, mitä ne nissiintyneet perunat ovat. Hän vastasi jotenkin niin, että ne ovat sellaisia miksi perunat nyt menee.

Niinpä niin. Sikistyminen on kutistumista, mutta niin perstumisen, virttymisen kuin sintymisenkin voisi selittää samalla tavalla. Perstuneet pyörän kumit ovat sellaiset, miksi ne nyt vanhemmiten menee. Ja valkoinen vaate sintyy, sellaiseksi se menee, jos ei käytä valkaisuainetta. Värillinen vaate puolestaan virttyy auringossa, sellaiseksi se menee. Ja kun perunoita pitää lämpiminä, ne menee nissiintyneiksi. Sen opin tänään.

4 kommenttia:

Rouva K kirjoitti...

Olen olevinani suomen kielen ammattilainen, mutta minulle olivat tuntemattomia noista sanoista kaikki paitsi virttyminen :-D Sintyvätkö muuten nykyajan valkoiset vaatteet? En itse koskaan käytä valkaisuainetta (enkä huuhteluainettakaan) mutta käytössä on vitivalkoisia paitoja jotka päätyivät omistukseeni yli 10 vuotta sitten.

Leenamummu kirjoitti...

Virttyminen on ihan tuttu sana ja hiukan muutettuna myös perstaantuminen ja sinttyminen sekä myös sitkistyminen. mutta niissiintymisestä en ole koskaan kuullut. Olisikohan minulle tuttu sana siihen nahistunut. Luulisin sen tarkoittavan samaa.

Jagdev Kaur kirjoitti...

Aivan hyvin voit olla suomen kielen ammattilainen vaikka et näitä murresanoja tuntisikaan. Jos siis et ole murteiden ammattilainen.

Käytän itse paljon valkoisia vaatteita, koska kundaliinijoogaopettaja puheutuu joogaa ohjatessaan valkoisiin tai vaaleisiin vaatteisiin. Pesen valkoiseni (kaikki puuvillaa tai pellavaa) ilman valkaisu- ja huuhteluainetta 60 asteessa, ja minusta yllättävän hyvin ne ovat pysyneet valkoisina. Mutta kyllä jotkin sintyvät; minusta trikoo pikemmin kuin kangas, ja kaapissa lojuvat vähemmän käytetyt pikemmin kuin jatkuvassa pidossa olevat. Kokovalkoisia pikemmin minusta sintyvät ne valkoiset, joissa on jotakin muuta väriä seassa. Ne pesenkin omana koneellisenaan, etteivät päästä väriä kokovalkoisten sekaan.

Ja sellaisen olen ollut huomaavinani, että paitojen kainalot eivät enää kellastu. Hikoilemista en suinkaan ole lopettanut, mutta olisiko sillä vaikutusta, että en enää käytä antiperspirantteja.

Jagdev Kaur kirjoitti...

Aivan, sitkistyminen on ihan saman tyyppinen sana, ikään kuin samaa sarjaa. Tuo perstaantuminen on myös minulle tuttu sana, mutta vanhempieni murteessa siitä tosiaan käytetään tuota lyhyempää versiota perstua.

Ja kyllä, nahistuminen olisi varmasti tutumpi sana nissiintymiselle. Ellei sitten siihen nissiintymiseen liity jotakin erityistä, joka ei minulle äitini selityksestä oikein auennut :)