tiistai 5. maaliskuuta 2013

Lukemattomia kirjoja ja muuta ylimääräistä



Minulla jatkuu edelleen viime kesänä alkanut innostus hävittää täältä meidän kodista kaikki turha ja tarpeeton tavara. Itse asiassa innostus vaan kiihtyy, jo senkin takia että meillä on suunnitteilla iso remontti, jonka tieltä täytyy saada irtaimisto pois. En käsitä mihin kaikki huonekalut ja tavarat siirretään remontin ajaksi, mutta uskon että siippa on ajatellut sitäkin. Uskon, että hänellä on suunnitelma, mutta minä en uskalla kysyä mitään siitä suunnitelmasta. En halua vielä tietää millaisia manööverejä on edessä.

Yksi hävitysprojekti on edelleenkin kirjat, joita olen kasannut hyllyihin vuosikausia. Olen jo pitkään lukenut niitä pois, ja kantanut kirjaston ”saa ottaa”-hyllyyn. Silti lukemattomia kirjoja riittää. Itse asiassa yhtä kirjaa lukiessani huomasin, että olen tainnut sen sittenkin lukea jo joskus aiemmin. Ja aloin miettiä, mitä ihmeen iloa kirjojen lukemisesta on, jos niitä ei edes muista lukeneensa jälkeenpäin. Vai kertooko se sittenkin enemmän kirjasta kuin lukijan muistista, jos kirjan sisältö unohtuu tyystin.

Samalla kun olen vienyt kirjoja kiertoon, olen napannut muutaman itselleni luettavaksi. Älkää nyt luulko että kannan kotiin enemmän kirjoja kuin kotoa pois, kyllä suunta on päinvastainen. Ja nekin jotka olen ottanut mukaani, päätyvät lukemisen jälkeen jälleen kiertoon. Tänään vein kirjastoon kahdeksan kirjaa ja yhden pelin, ja toin kaksi kirjaa kotiin. Joku oli tuonut kierrätyshyllyyn englanninkielisiä pokkareita, joita on aina mukava lukea.

Olen muutamana päivänä pitänyt pienimuotoista ratsiaa myös meidän ruokakaapeissa. Myös sinne on päässyt kertymään kaikennäköistä. Minua ei hetkauta, jos jonkin kuivamuonan kuten jauhojen tai mausteiden parasta ennen –päivä on mennyt pari vuotta sitten. Silloinhan ne ovat vielä käytännössä katsoen tuoreita. Mutta jos parasta ennen –päivä on ollut 2010 tai sitä ennen, joutaa ravinto roskiin eli pihalle kompostorin syötäväksi. Ja uskokaa tai älkää, sellaisia pusseja ja purnukoita löytyy meidän kuivakaapeista. Ehkä siellä onkin jo korkea aika tehdä inventaariota.

Mutta mitä tehdään filmikameralle? Entä ylimääräisille keittiön kaapeille? Jääkaapille? Liedelle? Ja kaikelle muulle meille tarpeettomalle? Osasta on jo netissä ilmoitus, osasta vasta tulossa. Toivottavasti löytävät tarvitsijan.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Oletko facebookissa? Siellä on tällainen ryhmä: Annetaan/ lahjoitetaan/ vaihdetaan/ vastaanotetaan 03-alue

Tavarat vaihtaa tosi hyvin omistajaa siellä.
-Milla

Jagdev Kaur kirjoitti...

Kiitos Milla vinkistä. Nyt sitten pitää harkita, että haluanko tämän takia ryhtyä olemaan facebookissa, sillä muuten minua ei siellä ole. Hmm.