perjantai 15. maaliskuuta 2013

Työstä ja rakkaudesta



Viikko on hurahtanut ohi tosi nopsaan. Nyt olisi sitten jo perjantai. Huh.

Olin tänään töissä vähän pidempään kuin tavallisesti, sillä siippa on jossain työperäisessä tilaisuudessa. Tulee kotiin vasta joskus kun minä olen jo nukkumassa. Ei siis ollut mitään kiirettä kotiin. Ja koska olen tällä viikolla tapaillut ystäviäni pitkien lounaiden merkeissä ja muutenkin ehtinyt olla töissä aika vähän, oli ihan hyvä tehdä töitä tänään vähän enempi. Nyt sitten väsyttää.

Viikko on hurahtanut myös kerratessa ja miettiessä viime viikonlopun työpajan antia. Ja joitain ihan perusasioita. Työpajan pitänyt Jagdeep Singh esimerkiksi kehotti pariinkin kertaan meitä kaikkia rakastamaan itseämme. Joo joo, minä ajattelin. Rakastan rakastan, totta kai rakastan. Mutta sitten jälkeenpäin tuli mieleen, että noinkohan ihan todella rakastan, vilpittömästi ja varauksetta. Päätellen siitä, kuinka ankara olen itseäni kohtaan, ei rakkaus ainakaan saa mitään miellyttävää ilmiasua. Vai onko moittiminen ja morkkaaminen se ainoa ja oikea rakkauden osoittamisen tapa, jonka olen kotoa oppinut. Toivottavasti ei.

Mutta jos rakastaisi itseään ihan tällaisena kuin on. Eikä aina morkkaisi itseään siitä, että ei satu olemaan nopeaälyinen ja hauska seuraihminen joka keksii nokkelan vastauksen aina, tilanteesta ja kielestä riippumatta. Tai tuntisi niin usein toisten ihmisten seurassa olevansa jotenkin väärin, vääränlainen, sanovansa ja tekevänsä vääriä asioita. Ettei tarvitsisi keskittyä oman olemisensa tarkkailuun niin että ihan väsyy.

Kun sitä itsensä rakastamista alkaa oikein ajatella, tuntuu se tosi isolta asialta. Valtavalta. Mutta luulen, että olen sen suhteen ottanut jo tosi monta pienenpientä askelta. Tarkoituksena on jatkaa samaan malliin, ja yrittää olla moittimatta ja syyllistämättä itseäni siitä, että en vielä osaa rakastaa itseäni tällaisena kuin olen. Jagdeep Singh kehotti aloittamaan omasta (henkisestä) nimestä: sanomaan nimi ääneen lämmöllä ja rakkaudella, rakastumaan omaan nimeen.

Ei kommentteja: