sunnuntai 31. elokuuta 2014

Sipuli ja maito



Monet joogit ovat karsineet ruokavaliostaan sipulin pois kokonaan siitä syystä, että sipulin syöminen lisää seksuaalienergiaa. Seksuaalienergiaa taas pidetään hankalana asiana ihmisille, jotka haluavat edetä henkisellä polullaan. Ikään kuin henkisyys ja seksuaalienergia eivät sopisi samaan kuvioon.

Kundaliinijoogeja sen sijaan kehotetaan syömään sipulia. Kundaliinijoogamestari Yogi Bhajan on todennut, että kolme juurta, tuore inkivääri, sipuli ja valkosipuli, auttavat meidät kaikkien aikojen ja ikäkausien läpi. Niinpä kundaliinijoogien ruokavalio – samoin kuin ymmärtääkseni intialainen ruoka yleisemminkin, ainakin jossain päin Intiaa – perustuu näiden kolmen juuren runsaalle käytölle. Eikä ihme, onhan niistä jokaisella ihan huikeat terveydelliset vaikutukset, hyvän maun lisäksi. Esimerkiksi sipulin on sanottu parantavan korvasärkyjä, vilustumisen, kuumeen, kurkunpäätulehduksen, syylät ja syövän. Sipulin myös lisää verentuotantoa, puhdistaa verta ja auttaa tasapainottamaan verensokeria.

Entäs sitten se seksuaalienergia. Sitä voi olla ihan hyvä välttää, jos on selibaattilupauksen antanut joogi, joka elää eristyksissä vuorilla pimeässä luolassa. Mutta koska kundaliinijoogit ovat tavallisia, työssäkäyviä ja perheellisiä ihmisiä, ei pieni määrä seksuaalienergiaa ole mikään ongelma. Päinvastoin, se on ihan tarpeellista. Sitä seksuaalienergiaa vaan tuppaa olemaan ja tulemaan niin paljon, että me emme saa sitä kaikkea käytettyä seksuaalisuutemme toteuttamiseen, sillä liiallisuus ei ole missään asiassa hyväksi. Niinpä kundaliinijoogassa on paljon harjoituksia, joita tekemällä seksuaalienergia muuntuu joksikin muuksi energiaksi. Näitä muita energioita me voimme sitten paremmin hyödyntää oman hyvinvointimme ylläpitämiseen.

Vähän samantyyppinen on tilanne maitotuotteiden kohdalla. Monet muut joogit syövät kasvisruokaa, johon ei sisälly maitotuotteita. Sen sijaan kundaliinijoogit voivat syödä myös maitotuotteita, vaikka ne lisäävät limaa kehossa. Tämä johtuu siitä, että oleellinen osa kundaliinijoogaa on tulihengitys, joka kuivattaa liian liman, ikään kuin polttaa sen pois. Huomaan sen hyvin omassa kehossani, jos en ole tehnyt tulihengitystä vähään aikaan. Silloin alkaa aamuisin kurkusta nousta limaa ylös, ja sen kakominen on vähän ällöttävää. Mutta kun taas tajuan mistä on kyse, lisään aamuharjoitukseeni pari-kolme minuuttia tulihengitystä, ja kakominen loppuu saman tien.

lauantai 30. elokuuta 2014

Sadhanamantrojen kestosta



Minun aiheet näyttää nyt pyörivän kovasti mantrojen ympärillä. Mutta eipä se oikeastaan ole ihme, niistä keksii paljon kirjoitettavaa, ja ne on niin kivojakin.

Kun me harjoitamme kundaliinijoogaa, me teemme harjoituksia tai mitä nyt ikinä teemmekään, kundaliinijoogamestari Yogi Bhajanin opetusten mukaan. Kundaliinijooga Yogi Bhajanin mukaan on rekisteröity tavaramerkki, niin hullulta kuin se kuulostaakin, että jonkin joogasuunnan voi rekisteröidä. Mutta kyllä vaan voi. Yogi Bhajan poistui fyysisestä kehostaan kymmenen vuotta sitten, ja siitä asti hänen opetuksiaan on seurattu ilman hänen fyysistä läsnäoloaan tässä maailmassa. Hänen läsnäolonsa muilla tavoilla ja tasoilla on sitten sitäkin vahvempi.

Vaikka kaikki kundaliinijoogaopettajat ohjaavat harjoituksia ja kaikkea kundaliinijoogaan liittyvää tekemistä Yogi Bhajanin opetusten mukaan ja siten hyvinkin yhdenmukaisesti, välillä tuntuu että eroja on sitten siinä, miten Yogi Bhajanin opetuksia tulkitaan. Minä en näe siinä mitään varsinaista ongelmaa. Pyrin myös olemaan avoin kaikenlaisten tulkintojen suhteen. Mutta tässä asiassa olen tiukkis: sadhanamantroja ei lyhennetä. Toistan: sadhanamantroja ei lyhennetä. Tiedän, että jotkut mantraavat ne lyhyempinä kuin ohjeissa on, jos sadhana uhkaa venyä liian pitkäksi. Minusta se on ihan käsittämätön tapa toimia. Juuri mantrathan ovat koko sadhanan idea ja pointti; jos niitä lyhennetään, niin silloinhan olisi voinut koko sadhanan jättää pitämättä.

Mantrat eivät ehdi toimia ja saada aikaan sellaista vaikutusta kuin tarkoitus on, jos niitä ei toisteta tiettyä aikaa. Tähän sopii se vedenkeitin-vertaus, josta olen kirjoittanut aiemminkin. Vesi ei ehdi kiehua, jos vedenkeitin ei ole päällä tarpeeksi kauan. Ihan samalla tavalla meissä ei tapahdu tarvittavia asioita, jos emme mantraa tarpeeksi pitkään. Niin yksinkertaista se on.

Tietenkin ymmärrän myös käytännölliset seikat. Joidenkin on mentävä sadhanasta suoraan töihin tai muualle, ja vieläpä ajoissa. Mutta minusta on parempi, että he lähtevät kesken pois, kuin että mantrojen osuutta lyhennetään niiltäkin, joilla ei ole kiirettä.

Oma kundaliinijoogaopettajani kertoo aina välillä tarinaa siitä, kuinka hän oli toisessa maassa ja kaupungissa osallistunut aamusadhanaan. Mantrojen päätyttyä hän oli katsonut ympärilleen, ja todennut että hän on yksin koko paikassa, kaikki muut ovat lähteneet pois. Hän sitten sammutteli kynttilät ja lukitsi oven lähtiessään. Myöhemmin hän sai kuulla, että kaikkien muiden oli pitänyt lähteä töihin, myös sadhanan vetäjän, eivätkä he olleet raaskineet häiritä opettajaani, joka oli syvässä meditaation tilassa uppoutuneena mantroihin.

perjantai 29. elokuuta 2014

Miten mantrat toimii


Aiemman postauksen kommenteissa oli vähän keskusteluntynkää siitä, miten mantrat ja yhtä lailla myös shabadit toimii. Ensinnäkin pitää sanoa, että ne toimii ja vaikuttaa hyvinkin monella tasolla ja tavalla, eikä tämä nyt ole kattava esitys niistä kaikista. Jotain kuitenkin haluan kirjoittaa aiheesta, josta saisi varmasti aikaiseksi useammankin postauksen.

Yksi tapa, jolla mantrat vaikuttavat meihin, perustuu kielen liikkeeseen suussa kun toistamme mantraa. Meidän kaikkien kitalaessa, eli suun ”katossa” on 84 meridiaanipistettä eli hermopäätettä. Ne sijaitsevat eri kohdissa kitalakea. Kun me toistamme mantraa, tai ylipäätään puhumme, liikkuu kieli suussa niin, että se stimuloi näitä meridiaanipisteitä. Mielikuva on vähän tympeä, mutta jos ajatellaan, että meidän aivot on tietokone, on kitalaen meridiaanipisteet tämän tietokoneen näppäimistö. Mantra on ohje siitä, mitä näppäimiä painellaan ja missä järjestyksessä, että saadaan tietokone toimimaan halutulla tavalla. Kielen liike suussa stimuloi aivojen hypotalamusta, joka säätelee nälkää, juomista, kehon lämpötilaa ja unta. Lisäksi se vastaa mielialojen säätelystä, tunteista ja seksuaalisuudesta. Hypotalamuksen stimulointi puolestaan muuttaa aivojen kemiaa niin, että mantran toistajan mieli rauhoittuu, tasapainottuu ja muuttuu meditatiiviseksi. Samalla kehon immuunipuolustusjärjestelmä vahvistuu, ja kehossa tapahtuu monia muita myönteisinä pidettyjä muutoksia.

Tämän lisäksi meidän jokaisen keho on instrumentti, jossa on 72 kieltä. Näistä kielistä aina yksi on eniten esillä tai ikään kuin pinnalla aina tunnin kerrallaan, ja 72 tunnissa jokainen kieli on vuorollaan ollut tällaisissa päätehtävissä. Kielet virittyvät niin, että parasympaattisen järjestelmän vagushermo on se, jonka mukaan kaikki muut kielet viritetään. Mantratessa sitten parhaimmillaan käy niin, että kaikki kehon kielet alkavat värähdellä ja soida. Syntyy tila – Anahat – jossa hermosto värähtelee Äärettömyyden tuntevaa mantraa ilman mantraajan tietoista ponnistelua. Tällöin mantraaja värähtelee sellaisessa yhteydessä, jota on mahdoton luoda hänen egosta tai rajallisesta itsestä käsin. Kuulostaako turhan esoteeriseltä? Ei se lopulta ole. Minusta se on tunne, että joku mantraa minun kauttani. Se en ole minä, se on jokin muu. Eikä se tunnu millään tavalla pelottavalta vaan hyvinkin rauhoittavalta ja ihanalta.

Tässä vähän alkua siitä, miten mantrat toimivat. Nähtäväksi jää, jatkanko aiheesta.

maanantai 25. elokuuta 2014

Uusi kundaliinijoogakirja

Olettehan huomanneet, että ihan näinä aikoina ilmestyy Inderjit Kaur Khalsan uusi suomenkielinen kundaliinijoogakirja Joogapolku. Omat Kirjat -kirjakerhon lehdessä se on jo, mutta esimerkiksi verkkokirjakauppojen sivuilta en vielä löytänyt.
Inderjitin englanninkielinen blogi puolestaan löytyy täältä.

sunnuntai 24. elokuuta 2014

Japjin paurit



Olen moneen kertaan kertonut, että luen joka aamu pitkän gurmukhinkielisen mantran, jonka nimi on Japji Sahib, Sielun laulu. Se luetaan yhdessä myös Vesimiehen ajan sadhanan aluksi. Japji on uskomattoman hieno mantra, jonka äänivärähtely tuntuu todellakin keskustelevan suoraan sielun kanssa. Koko Japjin toistaminen päivittäin myös tasapainottaa olemuksen eri puolia.

Japji koostuu 38 paurista eli kirjaimellisesti ”askelmasta”, ja jokainen pauri keskittyy psyyken eri puoliin. Toistamalla ja meditoimalla tiettyä pauria 11 kertaa peräkkäin voimme vaikuttaa juuri siihen psyyken puoleen, johon pauri keskittyy. On hyvä meditoida kyseistä pauria 40 peräkkäisenä päivänä, mutta omien kokemusten perusteella näyttää siltä, että jo paljon lyhyemmässäkin ajassa alkaa tapahtua. Itse asiassa hämmästyn kerta toisensa jälkeen siitä, kuinka voimakas meditaatio Japjin paurin toistaminen on.

Paureja kuvataan näin:
  
1.  pauri
Japji alkaa Mool Mantralla, joka on kohtalon kääntäjä. Se muuttaa kohtalon ja kääntää sen runsaudeksi ja rikkaudeksi.

Japjin ensimmäisen paurin toinen osa, siis Mool Mantran jälkeinen osa on vastalääke depressiolle. Se kohottaa meidät masennuksen, epävarmuuden, painajaisten ja menetysten yläpuolelle.

2. pauri
Antaa kärsivällisyyttä ja vakautta.

3. pauri
Muuttaa riittämättömyyden riittävyydeksi, depression kohottumiseksi ja alhaisen itsekunnioituksen täydelliseksi itsevarmuudeksi.

4.      pauri
Siunaa niitä, jotka ovat jääneet loukkuun tunteeseen, että he ovat köyhiä ja vailla keinoja. Pauri iskee näiden tunteiden muodostaman loukun läpi kuin salama.

5.      pauri
Toista tätä pauria kun tunnet epäonnistuneesi itsesi kanssa. Kun sinusta tuntuu, ettet ole tehtäviesi tasalla, tämä pauri suo sinulle menestystä.

6.      pauri
Poistaa rajoituksia. Toista, kun tunnet olosi rajoitetuksi tai huolestuneeksi, tai kun tunnet olevasi ansassa tai pakotettu johonkin.

7.      pauri
Kun kärsit ahneudesta, vallanhalusta, määräilevyydestä tai halusta kontrolloida, tai kun jäät ansaan oman reviirisi puolustamiseen, tämä pauri auttaa sinua.

8.      pauri
Antaa voimia olla täydellisen ymmärtäväinen.

9.      pauri
Laajentaa.

10.  pauri
Suo arvokkuutta (grace, hankala suomentaa).

11.  pauri
Suo hyveellisyyttä.

12.  pauri
Kun tunnet itsesi pieneksi, tämä pauri suo sinulle solidaarisuutta itseäsi kohtaan, vaikuttavuutta itsessäsi sekä itsekunnioitusta.

13.  pauri
Suo yliluonnollista tietoa Äärettömyydestä. Tuo syvää intuitiota.

14.  pauri
Jos et löydä omaa polkuasi elämässä, et näe kohtalosi suuntaa tai saavuta täyttymystä, tämä pauri näyttää sinulle tien.

15.  pauri
Suo pelastuksen.

16.  pauri
Antaa tietoa Universumin rakenteesta.

17.  pauri
Tuo vapauden ja henkiinheräämisen.

18.  pauri
Taistelee hulluutta, huonommuuden syviä tunteita ja itsetuhoista käyttäytymistä vastaan.

19.  pauri
Tuo universaalia tietoa, inspiraatiota ja yllätyksiä.

20.  pauri
Kun hirviöt ovat kintereilläsi, tämä pauri pyyhkii pois kaikki syntisi.

21.  pauri
Ylläpitää asemaasi, arvokkuuttasi ja tilannettasi.

22.  pauri
Tuo voiton lainopillisissa kiistoissa. Antaa sinulle strategian.

23.  pauri
Karkottaa pimeyden ja kohottaa Itsen.

24.  pauri
Läpäisee kaikki rajoitukset salaman voimalla, niin voimakkaasti että se vaikuttaa yli sukupolvien. Paurilla on voima kääntää epäonni.

25.  pauri
Tätä pauria toistamalla kaikki tarpeesi tulevat täytetyksi jo ennakolta. Runsaus, edut, arvo ja asema sekä vauraus ovat sinun pyytämättä.

26.  pauri
Muuttaa tyhjän täydeksi. Liikeasioissa karkottaa menetykset, epäonnen ja onnettomuuden.

27.  pauri
Kun olet jumissa etkä näe mahdollisuuksia edessäsi, tämä pauri näyttää sinulle tien. Se poistaa esteet niin, että voit loikata niiden yli.

28.  pauri
Tämä pauri on voimakkain sanojen yhdistelmä ja järjestys maailmassa. Se yhdistää sinut Jumalan kanssa.

29.  pauri
Muodostaa suojaavan kilven vihollisia vastaan ja haihduttaa vihamielisyyden sinua kohtaan.

30.  pauri
Nostaa sinut jumalallisuuden valtaistuimelle ja tekee sinusta viisaan sekä pyhimyksen.

31.  pauri
Houkuttelee kaikki hyveet taivaista.

32.  pauri
Maksaa velkasi ja saattaa loppuun karmasi.

33.  pauri
Tuhoaa egosi ja tuo esiin jumalallisuutesi. Poistaa negatiivisuutta, neutralisoi tuhoavaa luonnettasi ja estää sinua vahingoittamasta muita.

34.  pauri
Tuo vakautta.

35.  pauri
Suo sinulle kyvyn tehdä velvollisuutesi ja täyttää vastuusi.

36.  pauri
Tuo jumalallista oivallusta. Suo täydellisen ymmärryksen Taivaasta ja Maasta.

37.  pauri
Pysäyttää karman. Poistaa kaiken pahan karman vaikutuksen.

38.  pauri
Suo sinulle vallan kirjoittaa uudelleen oman kohtalosi.

SHALOK
Suo itsetyytyväisyyttä, ylevyyttä, tunnustusta ja kunnioitusta.

Eikö löytynyt ihan omaan tilanteeseen sopivaa? Eipä näistä lyhyistä kuvauksista välttämättä oikein saa kiinni, mutta enpä ole löytänyt perusteellisempia kuvauksia kaikista paureista. Aina välillä jossakin vilahtaa hyvä kuvaus yhdestä tai kahdesta paurista, mutta siinäpä se. Sopivan paurin meditaatiota varten voi valita myös intuitiivisesti, vaikka avaamalla Japjin ja osoittamalla sormella sitä oikeaa.

Toinen hyvä vaihtoehto on toistaa kaikki 38 pauria niin, että ensimmäisenä 40 päivänä toistat ensimmäisen paurin joka päivä 11 kertaa, ja seuraavina 40 päivänä toisen paurin joka päivä 11 kertaa, ja niin edelleen. Siinäpä ne seuraavat reilu neljä vuotta vierähtävätkin rattoisasti. Ja tulee Japji varmasti tutuksi, pauri paurilta.