Puhelimeni
taisi kuunnella erään lyhyen keskustelunpätkän, sillä se tarjosi somessa
luettavakseni tämän artikkelin. Ja minähän luin.
Artikkelissa
ei mainita nimeltä joogasuuntausta, jonka pariin tarinaansa kertova Timo oli päätynyt.
Skeneä vähänkään tuntevan on silti helppo se tekstin perusteella tunnistaa. Se
on joogasuuntaus, josta kuulee aika hurjia juttuja, ja jonka epäselvyyksistä on
tehty myös dokumentteja. En tiedä kyseisestä suuntauksesta mitään, mutta
juttujen perusteella pidän ihan perusteltuna ratkaisuna pysyä siitä kaukana.
Toisin sanoen Timon kokemukset tästä joogasuuntauksesta eivät kerro paljoakaan
joogasta noin yleensä.
Timon
näkemys on, että joogaliikkeillä vaikutetaan chakroihin ja yritetään herättää
kundaliinienergiaa, mikä on hindulaista ajattelua ja siksi pimeyden
henkivaltojen asialla. Tämä on itse asiassa hurjan mielenkiintoinen näkemys.
Timo antaa ymmärtää, että kaikki on hyvin niin kauan kuin chakrojen ja
kundaliinienergian kanssa ei tehdä mitään. Ajatteleeko hän, että ne ovat silti
olemassa, vaikka ne jätettäisiin rauhaan? Jos joo, silloinhan saman kaltainen näkemys
voisi olla vaikka sellainen, että meidän ei pidä yrittää ylläpitää omaa
mielenterveyttämme, sillä se on freudilainen näkemys eikä sovi kristilliseen
arvopohjaan. Tai meidän ei pidä sotkeutua suolistomme toimintaan, sillä se ajatusmaailma
tulee väärästä uskonnosta. Jos vedetään ajatus ihan överiksi, voitaisiin
ehdottaa, että meidän pitää lakata käyttämästä nollaa, sillä sen keksiminen
sijoitetaan Intiaan. Ehkä nollakin on hindulaisia pimeyden voimia!
Vaikka
hindulaisuuden kieltäisi miten tiukasti, chakrat ja kundaliinienergia eivät
katoa, eivät edes kristityiltä. Ne vaikuttavat meidän jokapäiväiseen elämäämme,
ja vaikuttamalla niihin, me voimme tehdä elämästä monella tapaa paljon
helpompaa. Erilaisten energiakeskusten ja -kanavien olemassaolo on kyllä
todettu monessa muussakin perinteessä, eivät ne ole mitään hindulaisuuden yksinoikeutta,
vaikka meidänkin käyttämät sanat näille asioille tulevatkin sieltä.
Mikään
yllätys ei tietenkään ole, että meidän aikamme nostaa Timossa ja monessa muussakin esiin
tämän kaltaisia ajatuksia ja pelkoja.