Kundaliinijoogamestari
Yogi Bhajan valitsi suuren osan mantroista niistä teksteistä, jotka hän tunsi
hyvin ja tiesi sekä voimallisiksi että toimiviksi. Ne ovat sikhien uskontoon
oleellisesti liittyviä tekstejä, vaikka me käytämme niitä uskonnon
ulkopuolella, joogassa. Ne vaikuttavat meihin hyvin monella eri tasolla, ihan
jo niin, että kun altistumme niille, kuuntelemme niitä, ne muuttavat meitä hyvin hienovaraisella tasolla.
Kun
viimeksi vierailin sikhien temppelissä, gurudwara sahibissa, istuin lattialla
ja kuuntelin kun joku luki Siri Guru Granth Sahibia. Kieltä kutsutaan
gurmukhiksi, joka tarkoittaa ”Gurun suusta”. Se ei siis ole varsinaisesti
mikään yleisesti puhuttu kieli, vaan sillä viitataan vain Gurujen sanoihin – ne
kun eivät ole mitä tahansa puhetta. Kieli noin muuten on 1500-luvun punjabia.
Istuin
ja kuuntelin, ja koko ajan minulla oli sellainen tunne, että kieli ja sanat
ovat tuttuja. Että vain hyvin ohut kangas erottaa minut siitä, estää minua
muistamasta ja osaamasta kaikki sanat. Se on vähän kummallinen tunne, sillä tekstien
opetteleminen ei ole mitenkään erityisen helppoa tästä tunteesta huolimatta.
Sitä en tiedä, voiko sen muistin kankaan jotenkin läpäistä, ja päästä kiinni
siihen unohdettiin kieleen ja sanoihin. Ja jos sen voi tehdä, miten se
tapahtuu.